MIKAEL FRÖDIN
FÖREDRAG/KURS/UPPVISNING
KONTAKT
ERBJUDANDEN
Vosso & Bolstad, tufft...
2015-06-24  17:59

Likt resten av västkusten, är laxen även sen i Bolstad. Under de första fyra dagarna landades ynka fyra mellanlaxar. Inte alls likt förra året, då jag ensam landade 12 över 20 och två över 30 pund. Bolstad är dock en klassisk plats som jag trivs på oavsett hur fisket är. Men låt oss hoppas att laxen kommer i juli... annars är det en katastrofsäsong. Nu är det dags för några dagars vila, innan det bär av till Norge och en vecka på the "Hidden river".

Dag 3 - ingen lax på land men nära i Osen...
2015-06-18  12:38

Tredje fiskfria dagen för mig. Tack och lova att man fiskar så mycket att man även får med sig de bra dagarna. Idag var det nära igen. Jag såg två fina laxar på nacken i osen. Denna klassiska plats där så många stora fiskar fångats. En dragning och två huvudskakningar var nära men också allt. Det är häftigt att fiska Osen , där så många fått följa jättelaxar ner under bron och vidare mot havet. Alla 7 man som fiskar gick bom även idag – trögt!

Andra dagen - fisktomt!
2015-06-18  12:36

Vattnet sjönk underdagen, men för att förenkla ingen fisk för mig och ingen fångad av någon annan! Kämpade ganska bra ibland annat ”Straumen” där jag fått flera tidigare. Ett rejält napp och en riktigt stor lax siktad var det närmaste jag kom. Det var en 20cm "Zebra" somlockade till hugg.
Alla tycker det är märkligt att fisket är så segt, men fisken är tydligen sen in mot kusten!

Bolstad premiär!
2015-06-18  12:33

Snabba skiften efter några timmar hemma var det så dags för Laxpremiär i Bolstad. Jag kom in med flyg till Bergen relativt sent och kunde gladligen konstatera att Jag fått bästa hölen, Langehölen på lotten. ALLA inklusive jag trodde att nu skulle det bli bra! Enormt med avtten och ett tryck genom hölen som gjorde 850 Grains till en intermediate gjorde att jag gick bom! Första dagen gav 3 laxar , Bolstad hölen två och en i Merrhölen. Själv fick jag ingen och tyckte det var svårt att hitta flytet!

Fredag - sista dagen!
2015-06-13  14:25

Sista dagen på det ryska tvåveckors äventyret! Vi började I Golden pool där Anders direkt visade at han skulle ha en bra avslutningsdag. 2 fina 8-9 kilos fiskar från ön innan jag hunnit få en dragning. Jag lyckades dock I den spännande “Washing mashine” hitta 2 fiskar I de många pottorna. Inga jättefiskar men här ger alla fiskar fin fight. I Home pool var fisken knepig och jag lyckades tappa flera fina fiskar innan jag till slut fick en där den gröna samuraien satt längst fram i läppen… Anders fick fast ett par mindre fiskar till och avslutade med en fin 5 fisk dag! Jag fick nöja mig med tre men kunde räkna ihop 34 laxar under mina två laxar. Ett bra resultat där flera av fiskarna var över 10 kilo. Nu ska vi packa igen och börja tänka på Norge! Vosso och Bolstad öppnar på måndag och då är jag där!

Torsdag vecka 2
2015-06-13  13:54

Idag var det dags för Guys. Denna fantastiska pool som är som gjort att fiskas med fluga. Här har jag haft fantastiska fisken förut. Jag kom dit ensam med min Guide då Anders bestämt att han skulle sova över… hmmm fel beslut! För att göra en lång fantastisk historia kort så var poolen väl besatt. Jag kom ditt just när ett bra steg vilade på nacken – flyt! En vända ner gav mig 5 fina laxar, två tappade och några dragningar. Det var fina laxar mellan 7-10 kilo. Återigen var det den nya Zebran som gav fisk och det på en 1/3/5. Jag fiskade med en stor nedströmsbåge för att få bra fart i det 10 gradiga vattnet. Därefter provade vi andra sidan. Zebran togs av en gigantisk fisk som efter en stenhård hundrametersrusning och 2 brända fingertoppar var borta – skit skit skit! DEN hade jag velat ha! Jag avslutade dagen med en 7 kilos i Upper canyon och två tappade laxar i Falls. En helt magisk laxdag!

Onsdag vecka 2
2015-06-13  13:52

Vi landade vid Dreampool, denna fantastiska pool som verkligen bär sitt namn. Lottning gjorde att jag gick upp i Upper dream och Anders fiskade dream. Jag började högt upp men det var först nere på nacken som hugget kom. På kort lina när flugan var på väg att sakat in gjorde jag som vanligt ett par indrag – tvärstopp! Laxen tog hårt och satte av neröver. Jag hade ingen chans att hålla den utan den för ner i forsen bara att springa som en galning över stenarna. Jag lyckades ta mig ner till Dream utan att den gick fast. Det var dock nära att vi fått fortsätta ner till Ledge. En knallhård fight! 28 lbs av värsting Litza lax. min största hittils i år. Jag fick en fin 7 kilos innan vi drog tillbaka för middag. Det var en så fin kväll att jag inte kunde låta bli att ta en sväng ner till Homepool. PÅ 13,7 an och en flyt/Hoover/sjunk 2 fick jag en superstark 9 kilos. Det var andra gången idag som jag var långt in på backingen!

Kharlovka 2 vecka, dag 4
2015-06-10  17:26

Tisdag

Idag var det dags för Falls i Kharlovka. Anders och jag for upp med höga förhoppningar. Det visade sig dockvara lite för högt vatten och svåt men vi lyckades få varsin lax. Jag tog min på ”ubåtsriggen” 850 grains och en del bly på flugan. Vi gick sedan neröver. Anders fick en fin 10 kilos i Guys närt jag var i Upper Canyon. Denna magiska nacke är som gjort att fiska med fluga! Jag fick en och tappade lite oturligt två. En galen 8 kilos gjorde dock att jag var långt in på backingen- fräckt! Det var den svart-vita Zerbran som gav huggen. Snabbt fiskad över nacken kunde de inte låta bli den. Nere i Golden fiskade Anders ön och jag nacken. Ett stenhårt hugg och några höga hopp fick jag av en 10 kilos innan den slog sig lös. Lite oflyt idag, jag brukar inte tappa så många men, men det jämnar ut sig!
Idag kom det mycket fisk i Litza! Imorgon drar vi dit- spännande!

Kharlovka 2 vecka, dag 3
2015-06-09  17:57

Måndag

Idag kom stormen! Anders var smart han sov över och blevkvar i campen. Jag försökte åka på fiske. Jag kämpade mot vind på 24-26 m/s til strax efter lunch då gav jag upp. Trots att jag såg bra med fisk som steg kunde jag inte få ut flugan nog långt utan fick bara ”kelts”. Anders gick ut i Homepool innan middagen och taog två fina fiskar! Chuck och jag och en av Ryssarna gick ut efter middagen. Chuck krokade först en fin fisk som han efter en jätte fight med 100 m lina ute och risk att behöva följa genom forsarna lyckades landa. 12 kilo lusad skönhet. Strax efter var det min tur efter stenhård fight landade jag en 102cm lång 11 kilos – härligt. Den nya svarta ”Zebran” var den som gav fisk. Chuck tog ytterligare en 5 kilos innan vi bröt. Fantastiska Homepool!

Kharlovka 2 vecka, dag 2
2015-06-08  17:32

Söndag

Idag fiskade vi nedre delarna och det gick hyggligt. Jag fick 2 fina laxar i 5 kilos klassen och tappade en precis vid land.Det regnade hela dagen och älven steg sakta men jämnt. Det var en bra dag på Campen då många fick fisk. Den här nya veckan fiskar jag inte med min vä’n Kola som vanligt utan med an annan av veteran Guiderna. Volodya har guidat här varje säsong sedan starten för 26 år sedan – en vänlig och mycket kunnig man. Under middagen var det ring ceremoni. Jag fick 2 ASR ringar. Den första för att jag fiskat här i 20 år och den andra för att jag fått en lax över 35 lbs under de senaste säsongerna. Ringarna är fantastiska och jag kommer att bära min med stolthet under särskilda tillfällen! Ett stort tack till Vladimir, Justin och ASR.

Kharlovka 2 vecka, dag 1
2015-06-08  08:54

Lördag

Idag lämnade den första gruppen campen. Lite sorgligt att säga adjö till Hillie Billie, Ingo och Julian och resten av gruppen. Bara Chuck och jag stannade. Vi drog snabbt upp till Falls och för att göra en långhistoria kort tag jag tre fina fiskar där. 17,19 och 25 lbs! Äntligen en större fisk som även om den varit i älven säkerligen 2 veckor var efterlängtad! Hemligheten bakom laxarna var att jag efter mina kast gav lina och lät ekipaget sjunka ytterligare, ett trick som Chuck som gick före inte använde lika mycket. När så den nya gruppen med nya kamrater som Mike Fletcher, Collin Goh och Anders Holmberg min teamkompis kom drog vi till Litza. Jag var först ut på stenreveln i Snowbank och det gav mig 2 laxar en 8 lbs och en smällfet 20 lbs som gav en stenhård fight! En fantastisk dag med 5 laxar för mig! Pahtakorva och Whitch i 10 och 8 cm var det som funkade!

Kharlovka ASR, 7. report
2015-06-06  18:14

Fredag

Vi vaknade till ett fantastiskt väder som såsmåningom övergick i i bistert duggregn, vinden ökade och det blev kallt in i märgen. Vi fiskade Barrel och Rock med en 15m/s vind in över höger axel- svårt! Jag lyckades få en fin mellanlax i Barrel men det blev också allt innan vi kom upp till Homepool där jag fick en till. Totalt blev det en ganska skral dag med svåra förhållanden. Vi kan summera första veckan med 10 laxar och 50 för hela gruppen på 10 man. En OK första vecka som dock ett tag såg ut att gå mot rekordartade fångster. Tyvärr var det dock färre riktigt stora laxar än vanligt!
Nu bär det av upp till falls för några timmars fiske innan de andra anländer.

Kharlovka ASR, 6. report
2015-06-05  18:11

Torsdag

Regn regn regn…. Efter 24 timmar regn satte öälven fart att stiga upp till 73 på vattenmätaren dvs upp dryga 20cm. Stigande älv är ju bland det värsta man kan fiska i. Vi provade Litza military från vänstra sidan, det var där jag för några år sedan fick min 19 kilos. Idag blev det inget. Inte heller Litza falls gav oss någon fisk. Jag till och med gav Kharlovka Homepool en omgång men stiger det hugger inte fisken! Det ’är är dock bra för älven som annars snabbt håll på att bli sommarlåg. I morgon är första veckans sista dag då smäller det – big fish Friday!

Kharlovka and Litza rapporter
2015-06-04  17:14

Jeg rapporterer med daglige updates fra Mikael in ASR lodgen den næste 1½ uge. Stay tuned for some hot action on the river!

Jan Delaporte

Kharlovka ASR, 5. report
2015-06-04  17:04

Onsdag

Idag bar det av till Kharlovka Falls igen! Bättre fiskeväder med duggregn och bara lite vind gjorde att allt k’ändes bra. Det blev en fantastisk dag jag fick 4 laxar mellan 7-8 kilo och Harald två. Jag körde min ”ubåts rigg” med Tungsten och 850 grains och det på min sexdelade Lxi. Det är så skönt att äntligen ha fått mina grejer. Pahtakorva gav ett par laxar men också den nya ”Zebra”. Zebran är en upphottad svart /vit variant på en black & silver. På kvällen var det fisksoppa vid Homepool en schysst tradition som följdes av det största berg kungskrabbsberg jag någonsin sett…. Dagens hjälte var min isländska vän ”Hilli Bille Hitch machine” från ingen fisk alls tog han 8 fina laxar idag bland annat årets första på flyt och Hitch – fräckt och välförtjänat! Det är fantastiskt att ha ytterligare 10 dagar kvar här i paradiset! Imorgon ska vi till Litza där jag fick min 19 kilos och även försöka öppna Litza Falls!

Stay tuned for more!

Kharlovka ASR, 4. report
2015-06-04  11:25

Tisdag

I dag fick vi äntligen chansen att ta oss upp i de övre delarna, tidigt visst men jag visste att det var fisk! En älv fylls från toppen till botten, även och vår psykologi säger oss att vi ska fiska långt ner i älven tidigt på säsongen. Vi for i Väg upp till Kharlovka fallas. Första rundan gav en tappad fisk och några dragningar. Jag har varit med om det tidigare, tidigt på säsongen ger en för högt fiskat fluga bara dragningar. Jag bytte till 50 Grains och tungstentub och kula – Bingo! En stor Pahtakorva gav 2 fina laxar 9 och 5 kilo.- Vinden vräkte på med över 20 M7S även idag. I morgon ska det bli lugnare… då åker vi upp dit igen – härligt! Totalt gav älvarna idag bara 4 laxar – troligen är det vinden som gör dem svåra!

Kharlovka ASR, 3. report
2015-06-04  11:11

Måndag

Idag vaknade vi till regn och rsk som byttes blixtsnabbt mot en elak vind. Dryga 20 m/s från söder gjorde fisket nästan omöjligt. I vart fall i Litza där jag var. Några kelt blev hela dagens behållning för mig och Harald. Litza gav ingen fisk alls idag. Imorgon blir det spännande! Då är det dags för Kharlovka, jag ska försöka se om vi kan ta oss upp till Falls pool! Annars blir det nedre delarna vilket också är OK! Nu välbehövlig sömn efter Ankmiddag!

Nr1 The Perfection Loop
2015-06-01  21:12

Player goes here

Kharlovka ASR, 2. report
2015-06-01  08:27

Söndag

Vi vaknade till det mest fantastiska väder man kan tänka sig. 20 grader kl 07.00 på morgon och inte ett moln på himlen – helt fantastiskt! Vi min fisketeam kompis Harald och jag startade i Barrel och fiskade sedan den sidan ner till havet. Efter några kelt kom så det första riktiga hugget en 70 m rusning gjorde klart att nu var det på alvar. Efter en härlig fight gled en 98cm skönhet med lus och äggsträngar in till stranden – nice! Jaghade eytterligare ett bra hugg i Barrel. Jag fiskade min 14,8 Reaction och en 1/3/5 : jag har fortfarande inte fått mina grejor. Har jag tur kommer de måndag kväll. Eftermiddagen gav inget i Julians utom en skön 2 timmars tupplur i gräset! Efter middag var det äntligendags för lite Homepoolfiske. Min favo pool här i Kharlovka. Perfekta förhållanden och 2 timmar gav mig 2 laxar. Bägge lusade. Jag fiskade en ny variant på en Black Doctor flash , en vit övervinge gav den namnet ”Zebra” Laxarna gav fin fight i det varma vattnet. 9 garder är förmodligen näst perfekt för en bra fight! Första riktiga dagen gav 2 9 kilosar och en fin 5 kilos – det är härligt att vara tillbaka. Imorgon blir det världens bästa laxälv – Litza!

Nyare poster Äldre poster
August 2015 (13)
July 2015 (14)
June 2015 (19)
  »Vosso & Bolstad, tufft...
  »Dag 3 - ingen lax på land men nära i Osen...