MIKAEL FRÖDIN
ERBJUDANDEN
Tillbaka i mäktiga Alta!
2014-07-31  19:13

Så kom vi då återigen ner vägen genom canyonen till Trappan vid Törmenen. Härligt att vara här i Sautso igen. Jag har nu varit här uppe i snart 20 år och i Alta betydligt fler än så – Alta är magiskt så är det bara! Espen och jag drog lotten att starta nere. Fisket har varit mycket trögt och våra första timmar gav en smålax samt några möjligheter till. De stora laxarna var försiktiga, några långa dragningar var allt vi lyckades få till. Efter kvällsmaten fiskade vi Törmenen och Hareströmmen, ytterligare var sin smålax var allt. Vi bröt tidigt för att vara klara för morgondagens äventyr – då far vi till Toppen och Bulvero. Här är bästa chansen för lax över 20 kilo!

Nytt erbjudande!
2014-07-30  20:01

Nytt erbjudande i webshopen och i "Erbjudanden"! Köp 10 av de giftiga Samuraierna för bara 500 SEK. Ett supererbjudande på en av de senaste årens bästa flugor!

Nya tuber i webshopen!
2014-07-30  19:38

Kolla in Guld, Silver och Brons FITS tuberna, nu i webshopen! Färgerna som av vissa anses vara de allra fräckaste av alla originalfärgerna!

På väg till Alta!
2014-07-29  21:55

Dags för ALTA!

Följ allt dagligen här på bloggen…

Fishing report Rynda week 30
2014-07-29  13:00

Fiska i varma förhållanden
2014-07-28  12:33

Större delarna av Skandinavien svämmas över av värme. Flugfiskarna utsätts på många håll för lågt och varmt vatten, stor skillnad från förhållandena under den tidiga våren. Nu kommer laxfiskaren ofta se mycket lax i älven, men det varma vädret gör dem väldigt svåra att lura. Då är det dags att byta taktik: fiska extremt små flugor i väldigt hög hastighet. Folk blir ofta förvånade över hur små flugor stora laxar tar. Och laxar är väldigt snabba, om de vill ta, är det nästan omöjligt att fiska flugan för snabbt. Eller så kan man gå den andra vägen och fiska väldigt djupt med en stor, ljus fluga. Laxarna söker ofta skydd från solljuset i djupt vatten och för kämpa för sin plats där. En stor fluga stör och kan framkalla ett hugg. Hur som helst är de varma förutsättningarna med sommar och sol en utmaning. När laxarna är där men vägrar att ta flugan är det dags att lägga undan de vanliga metoderna och tänka utanför boxen. Tight lines!

Nya flugmönster!
2014-07-28  11:47

Flera nya mönster i mönsterarkivet! Flera fräcka samurajer, Altaflugan ”Hamilton”, klarvattensflugan ”Mean Green” och den fosforescerande nattdräparen ”Kraken”!

Fishing report Kharlovka week 30
2014-07-28  09:38

The magic Alta fly
2014-07-26  19:50

Binder flugor för Alta... "Hamilton" är en fluga som funnits i boxen några år nu. Den kommer ursprungligen från en fantastik kväll på Barilla, då nacken vid Hamilton gav mig några riktigt fina fiskar. Berättelsen, artikeln och mönstret kommer snart!

Flugor för Island!
2014-07-25  22:20

Binder några tunna hitchflugor för Island...

Nya laxäventyr!
2014-07-24  19:17

Planerar - packar - binder nya flugor till nästa stora fiskeäventyr. På onsdag åker jag först upp till mäktiga Alta och efter några dagar vidare till sagoön Island... Bloggen kommer uppdateras dagligen!

Fishing report Rynda week 29
2014-07-23  10:03

[Klicka här]

Mycket lax som går i Byske älv
2014-07-22  13:42

Byske älv långt upp i norra Sverige har en stark laxgång detta år. De har en fiskräknare 30 km upp från mynningen, och än så länge har 5 194 laxar registrerats genom räknaren. Nuvarande fiskare där uppe "lider" av höga vattentemperaturer och solsken. Hur som helst verkar det som att några av initiativen för att återfå det baltiska laxbeståndet fungerar. Kalix och Laino älv har enligt rapporter också rekordmånga laxar som går detta år. Oturligt nog har några av de nordliga baltiska älvarna också drabbats av fungus-sjukan och då även besvärat Mörrum i södra delen av landet. Det Svenska Veterinärinstitutet jobbar för tillfället för att hitta vad problemet är.

Master Class - en summering av veckan
2014-07-21  08:50

Det här var sjätte gången jag hade en “Master Class” vecka och det var den med flest antal landade laxar! 14 spön + mig själv tog 269 laxar med två över 14 kilo och många över 8. Ett helt fantastiskt resultat. Själv fiskade jag endast 2-4 timmar/dag och fick trots det över 20 laxar – kanon! De små föredragen till frukost och middag funkade utmärkt och glädjande nog fick jag mycket positiv feedback. Några kom med breda leenden efter fångade laxar som ett resultat av tipsen de fått. Fantastiskt roligt för mig – att dela med sig av sin erfarenhet med omedelbart resultat ger en bra känsla. Coachningen ute på älven gick även den bra, en del kasttips men framför allt att få bort uppströmsmendningar och skapa stor nedströmsbåge och snabb fluga var nog det som var viktigast. När det gäller utustning var det lättare tvåhandsspön som funkad bäst. Själv tog jag dussinet laxar på enhands, vilket jag personligen verkligen gillar! Flytlina var det som gav mest, hitchade sunrays och microtuber var de flugor som gav flest hugg. Glödhäckar och Willie Gun´s gav också bra utdelning. Sammantaget en klar succé och frågan är hur många platser i världen som kan ge så stora fångster med god chans på riktigt stor fisk. Kharlovka/Litza är mitt laxparadis!
För er som är intresserade av en “Master Class” till säsongen 2015 kan skicka mig ett mail så återkommer jag med mer information så fort allt är spikat.

49.6 lbs lax i Alta!
2014-07-20  12:41

23 år gamla, Bodø-födda Espen Almbakk landade en gigantiskt atlantlax väldigt nära 50 pounds-gränsen. Espen hade fiskat i två dagar med sin familj och bara krokat grilse, när besten tog hans fluga. Hans gudfar, som fiskat med honom, var verkligen glad att få fiska Alta efter att ha väntat i 20 år för att få göra så. Espens lax är inte den största i Alta i år, än så länge är den största på 51 pounds.

Fishing report Kharlovka week 29
2014-07-20  10:01

[Klicka här]

Fredag - en fantastisk avslutning!
2014-07-19  16:39

Strålande sol från en klarblå himmel, 25 grader varmt redan på morgonen. Idag var en sommardag som egentligen ägnade sig till helt andra saker än att fiska lax. Jag for till nedre Kharlovka med österrikarna Robert och Franz. Trevliga killar men med ett språk som det är märkligt hur någon kan förstå. Nåväl bara att plocka fram skoltyskan så gick även det som en dans! Vi började i Marks Pocket som borde vara bra. Där fiskade de igenom med hela flugasken - snabbt sväng och raka fina kast som borde gett fisk. Det var inte förens Robert hitchade en liten Sunray som hugget kom. En fin 6 kilos och alla strålade i solen. Sen Barell Pool där grabbarna på micro flugor landade ytterligare 4 fina laxar. Ett kalasresultat i solskenet. Efter lunch vandrade jag ner till Rock Pool för mitt eget fiske. Jag började med 12,5 fot Lxi, flytlina och en liten micro Dee Sheep. En stor nedströmsbåge och super snabb fluga gav mig 4 laxar. 3 grilse och en fin lusad 7 kilos – härligt. Jag valde bort att byta pool utan fortsatte med en hichad simple fly. Fick snabbt en grilse och sen exploderade allt i et våldsamt hugg. 100 m rusning och en laxdrillning att drömma om. In kom en fantastik lusad hane på ca 9 kilo – wow! Dagen avslutades med ytterligare en smålax. 8 laxar och ytterligare ett par dragningar och virvlande intressenter och det på 3 timmar! Helt fantastisk avslutning på en vecka med såväl många som stora laxar. Kvällens mingel med guiderna var lika trevligt som alltid. Detta är verkligen en fantastisk plats på jorden!

Torsdag...
2014-07-18  19:02

Ytterligare en fantastisk dag! Jag fick återse Litza Tent Camp, Oleg och Luba som skött den i snart evigheter. Vi fiskade först Upper Tent och fick ett par fiskar. Jag fick fart på mina danska vänners flugor. Både Allan och hans son Rasmus fick fina fiskar efter det att uppströms mendningen försvann och ersattes med en fin nedströmsbåge och snabbare fluga! Jag fick till och med ett litet filmklipp där Rasmus reser en fisk och får den, efter en snabbare fluga – fräckt (kommer här så småningom)! Efter lunch fiskade jag ner bakom danskarna. Jag fick två fina grilse på en liten Micro Dee Sheep i Upper tent och en fin 5 kilos i Tent Pool. Allt på min enhands Reaction 10” klass 8. Det är fräckt med enhandslaxfiske! Sen fiskade jag igenom min favorit Lower Tent två gånger utan resultat – hmm det står nog en stor elak jättelax där och håller rent…
På kvällen var det traditionell fisksoppa vid Home Pool – härligt sommarväder gjorde kvällen verkligt minnesvärd. Home Pool gav ett par fina fiskar under kvällen. Vi har nu passerat 200 laxar för veckan – helt galet bra!

Onsdag - Lower Litza
2014-07-17  16:21

Idag var en kallare dag med vind från norr och en vattentemperatur som sjunkit tillbaka till dryga 13 grader. Jag for med Manfred från Österrike och Alex från Ryssland till beatet Lower Litza. Vi landade vid Raindeer och det tog inte lång stund innan Alex var i en fisk och Manfred likaså. Alex var lite snabb i krokningen och tappade flera i onödan. Manfred likaså. Att kroka lax är knepigt om man är för het – allt hänger på att vänta in att fisken vänder över flugan. Efter lunch gick jag ner till Classics. Idag hade jag bestämt att fiska endast enhands. 10 fot klass 8 är perfekt! Jag fick två grilse innan jag gick ner till Military Pool. Här var det dock stendött. Märkligt… Jag undrar om det varit sälar och röjt!? Uppe i Classics igen fick jag en fantastiskt fin 5 kilos. En som for som en tok. 50 meter ner i forsen och upp igen – wow! Uppe i Snowbank hade jag 20 minuter innan helikoptern skulle komma. Jag fick en grilse direkt och på ”sista kastet”, ett våldsamt hugg! Efter dramatisk och blixtsnabb drillning landade jag en fin 7 kilos. Fantastiskt, mina 2 timmars fiske hade gett 5 laxar! I morgon ska jag till min favvo pool – Lower Tent!
Efter middagen band jag ett par flugor. Stämningen är på topp och inte konstigt det 18+ laxar och idag den första över 30 lbs. Frans slog till i Kharlovka falls!

Tisdagens fiske
2014-07-16  20:06

Idag var det återigen dags för Kharlovka. Jag for iväg för att coacha Nick och hans kamrat Chris. Nick är en driven laxfiskare som fiskat ASR många gånger och Chris nybörjare. Mycket av dagen gick åt till kastträning och instruktioner till Chris. Härligt nog fick hans sin första lax för veckan i Home Pool. Nick fick fyra fiskar varav en fin 6 kilos i Lower Canyon. Själv blev det bara ett par timmars fiske. Jag fick en 10 lbs i Lower Canyon efter att ha satt på en sjunklina och en ganska fet 6 cm grön Samurai. Vid middagen blev det firande av gruppens yngste. I dag slog han sitt personliga rekord för tredje gången under veckan. 13 år och 28 lbs är inte dåligt. Fisken tog i Tent Pool och landades i Mirror, en resa ner genom forsarna – skit fräckt! En eloge till Sasha som hjälpte till så det blev ett lyckligt slut. Laxen har börjat ta på allt minder och mindre flugor. Det verkar som om sommaren äntligen har kommit hit!
I morgon drömälven Litza igen!

Fishing report Rynda week 28
2014-07-15  21:04

Måndag i paradiset
2014-07-15  11:11

Ännu en dag i laxparadiset! Fantastiskt fiske och på två en halv dag har vi nu passerat 100 laxar på de 14 fiskande. En hel del stor fin fisk dessutom. I går hade vi 3 nya personliga rekord och i dag ytterligare ett. Ingen lax över 30 lbs har tagits än, men flera fina över 20 lbs. Idag fiskade jag själv Mickey Mouse och Secret Pool och landade fyra fiskar. Den största en knallblank 8 kilos som for som en galning över poolen, simmade upp på land, fick panik och det var nog bara tur att jag lyckades landa den! Bästa flugan idag var, helt överlägset, en liten Pahtakorva i micro format! Många laxar har tagits på skatade ”Sunrays” och livet i campen är på topp! Vattnet sjunker sakta undan men att detta blir en vecka att minnas är helt säkert! Master Class föredragen funkar fint och förhoppningsvis kan jag återkomma med ytterligare en fin rapport i morgon!

Fin start i Kharlovka!
2014-07-14  20:21

Lördag

Äntligen damp vi ner i campen. Fiskesugna och nyfikna på förra veckans fantastiska fiske. 208 laxar med en topp på 36 lbs var det fina resultatet. Efter att alla var riggade var det dags för lunch och en liten introduktion till ”Master Class” veckan. Små föredrag till frukost och middag och coachning på älven, samt fiska på som vanligtvis. Lördagens eftermiddag gav några fiskar. Själv ordnade jag projektorer och allt sen var det ”Perfect Drift” snack och efter det Home Pool! Jag fiskade ner genom poolen en gång, 2 dragningar och en missad mellanlax var resultatet. + 20 cm på mätaren och 13 grader i vattnet – helt OK!

Söndag

Första hela fiskedagen åkte jag med skånska Meta och hennes man Wolfgang. Falls och Guys Pool – fantastiskt. Falls var helt fullt med fisk! Meta hade flera chanser på fisk som drog och tog i hennes Dee Sheep och tillslut fick hon fast en fin lusad 5 kilos – lycka! Ett par dragningar till och sen lunch. Hyggligt resultat i den blixtrande solen. Innan lunch gick jag genom nacken snabbt. En fin grilse och en 6 kilos på en tunn Dee Sheep. Tänk vad enkelt laxfiske kan vara. Efter lunch gick jag med Wolfgang, en fiskande globetrotter som fått allt överallt. En tappad på nacken till Guys Pool var resultatet. Dagens sista timmar fiskade jag upper och lower Canyon. En fin grilse mitt på och sen på lång lina långt ner på nacken en bra dragning och ett stort ”kok” mmm… Nytt kast och nytt ”kok”… Jag vilade fisken och bytte Simple Fly mot en liten Pahtakorva. Ett knallhårt hugg och rusning rakt ner över nacken – shit jag sprang som en galning för att nedanför konstatera att det inte var mer än en 6 kilos, men häftigt ändå. Stark och stridbar! Nu blir det VM final i fotboll! Tyskarna i campen är galna och resten håller på Argentina…

Fishing report Kharlovka week 28
2014-07-13  20:59

Nytt erbjudande!
2014-07-12  16:52

Vill du binda den nya stekheta solskensflugan ”Mean Green” eller andra specialare?
Använd originalmaterialen FITS och SSS! Denna vecka skickar vi med en gratis buff vid köp av 10 valfria SSS-produkter.

Redo för Ryssland!
2014-07-11  20:49

På väg till the Kharlovka "Master Class". Rapporterna är perfekta förutsättningar! Bra vattennivå, 10 °C i vattnet och massa ny fisk som går - jag ser verkligen fram emot detta!

The Mean Green!
2014-07-10  14:07

Många har frågat hur denna ganska nya specialare ser ut. Här kommer det giftiga mönstret! Kanske bäst för grönaktigt klart vatten och fint väder...

Mean Green
Tube: Fits silver or Glow medium + Fl. Chartreuse XS
Tag: Flat mirage tinsel.
Body: Diamond Pearl SSS Holo braid, SSS Diamond pearl Glitz + Sea Lice Silver Glitz. (Tied Samurai stile with part of dubbing in front of the wing).
Wing: A grey mix of black & white strands of soft rather straight hair.
Sides: Jungle cock (Domestic bird)
Hackles: Lime green Ostrich body feather + grizzly soft hackle.
Cone: XS FITS turbo cone

Fish them fast!

Den odlade laxen - en farlig genetiskt förorening
2014-07-10  13:09

Läs våran artikel i Altaposten!

Fishing report Rynda week 27
2014-07-09  13:42

En liten summering av dagarna i Bolstad...
2014-07-08  15:39

Försöksfisket i Vosso och Bolstad har nu varit igång några år. Själv fiskade jag första året i fjol. Jag skulle vilja påstå att trots bra fiske i fjol var årets fiske än mer glädjande. I fjol fick jag även då en del stora fiskar och även en del riktigt fina fiskar, men en del av dem bar synliga spår av att komma från kläckeriet. I år var det tvärtom, extremt fina fiskar. Visst fiskade jag någon vecka tidigare men skillnaden berodde säkerligen inte på det. I år fiskade jag öppningsdygnen. Vi var 7 man som fiskade i 4 dagar och landade 50 laxar. Några få mindre fiskar samt tre i 14 kilosklassen annars var alla mellan 9-12 kilo. Ett fantastiskt snitt. Bolstad var känt för extremt stora laxar 20, 25 och tom över 30 kilo. Dessa steg mycket tidigt och förhoppningsvis var detsamma i år. Med en premiär 1 juli får vi inte svar på om jättelaxarna fortfarande stiger i Bolstad. Vi hoppas på ett försöksfiske i maj eller början av juni nästa år. Detta behövs för att veta hur genbanken har fungerat!
Själv upplevde jag några fantastiska dagar med 12 landade laxar. 2 av mina fiskar var under 10 kilo resten över. De största två 14 och 14,5 tog jag i Langehölen på samma dag. Jag fiskade två utrustningar: Reaction 14,8 – Quadra 8-10 – 1/3/5 samt LXI 15,9 – Quadra 10-12 och en grain kombo 750 Grains + 8 fot superfast polly. Genomgånde använde jag 0,47 Egor och bästa flugor var ett gäng gröna Samurier. Olika storlekar, ett par feta zonkers några tunnare mindre men alla gröna Samuraier F-n de är bra!!!
Nu hoppas jag att resten av säsongen blir riktigt bra! Jag vet att det finns kort kvar för de som är intresserade – lite märkligt med tanke på att det varit, borde vara och säkert blir plats tillgång enligt principen ”dead mans shoes”.

Betyder fluen noget?
2014-07-07  08:58

Micke lavede en fin lille film fra Mörrum i foråret om valg og betydningen af flue. Han spurgte en del laksefiskere ved åen, hvad de mente om det, og svarene var ret blandede. Her er et lille "filosofisk" tankespind omkring dette: måske er den rette flue, den der ind i mellem narrer en laks, men også narrer fiskeren til at holde den i vandet længe nok, så det første sker. Det er i hvert fald vigtigt med en flue, der - hvis ikke den ligefrem får dig til at tro på hvert eneste kast og sving - så i det mindste forhindrer dit mismod. Og sørger for at du præsentere fluen rigtigt, for det er måske det vigtigste af alt - og man kan ikke præsentere noget ordentligt, som man ikke tror på!

Kæmpelaks fra Lakselv
2014-07-06  14:34

På Lakselvs Facebook-side er der indløbet en melding om en laks på 23 kg i går. Den er så vidt jeg kan se ikke endeligt bekræftet endnu, og der er ikke noget billede endnu. Fisken er blevet genudsat, hvilket er meget flot - og stor respekt for Catch & Release til fangeren.

Fishing report Kharlovka week 27
2014-07-06  13:39

Sista dagen i Bolstad...
2014-07-06  08:46

Idag var det dags för sista dagens Bolstadfiske. Schysst fiskeväder med gråkallt dis, 10 grader var bättre än det tidigare solskenet. Jag började i Bolstadhölen. Här togs många av de gigantiska laxarna i gamla dagar. Tänkvärt är att av de riktigt stora laxarna som krokades i den relativt korta älven landades ALLA i havet. Härifrån är det bara någon kilometer men från andra platser en dramatisk resa. Idag träffade jag också Karl Magnar Bolstad igen. En av den gamla generationens “kleppare” eller som han själv uttryckte det – jag är nog en av de sista som faktiskt sett en lax på 30 kilo! En trevlig karl som bryr sig om sin älvs framtid.
Mitt i Bolstadhölen kom en lång skön dragning – men inga gung- inte fast fisk! Jag fiskade 750 Grains Deepwater + 8 fot super extra fast polly och en 20 cm Samurai – tunga grejer! Längre ner i hölen drog det tag – tunga gung och en schysst drillning gav en fin lusad lax på 10,5 kilo. Eftermiddagspasset var i “straumen” den nedersta sträckan. En mindre fisk och en 10 kilos till blev resultatet, återigen på tunga grejer och grön Samurai. Vattenhöjning hade gjort att mycket av fisken lämnad fjorden – en dragning till avslutade kvällen.

Stora feta laxar!
2014-07-04  14:33

Äntligen skulle jag få fiska Langehölen, holdingpoolen som fiskat bäst de senaste åren. Morgonens regn byttes tyvärr återigen mot blå himmel och en skoningslös sol – skit! Jag fiskade mig ner genom poolen med en liten grön samurai – samma fluga som gav mig en 15 kilos här året innan. Solskenet bidrog nog till att göra fisken tveksam, efter att jag bytt till en lite snabbare lina och en storlek större Samurai började det ske saker o ting! Ett långt tungt hugg och en lång tung fight gav en lusad 14 kilos! Wow, fantastiskt! Efter att vi bytt sida kom nästa hugg djupt och tungt. I ärlighetens namn blev jag rejält lurad. Jag trodde länge att jag drillade en 20 kilos men när fisken äntligen kapitulerade vägdes den in till 14,5 kilo. En minst sagt schysst dubble! Öynahölen där jag tidigare varit lyckosam gav ingenting… Vattnet stiger snabbt, nu uppe 50 cm sen vi kom. Nästa vecka blir säkert otroligt bra!

Storlaks fra Danmark
2014-07-04  08:56

I sidste uge blev der landet en laks på 117 cm i Skjern å i Danmark. Fluefiskeren var Jørn Iversen, som er en erfaren herre ved åen. Den store laks, som jeg vil vurdere til at veje omkring 15 kg, blev fanget på den miderste del af åen, på det stræk der kaldes "Konsortiet".

Andra dagen i Bolstad...
2014-07-03  14:11

Andra dagen startade jag i Merrhölen. Den är kanske känd för att var den svåraste platsen: jag provade att fiska den från järnvägssidan, där jag hade framgång i fjol men lite högre vatten gav massor av turbulens och svårt fiske. Trots tunga linor och alla trix lyckades jag inte. Efter maten var det dags för Rongahölen. En av de verkliga klassikerna – tänk så många jättelaxar som tagits här! Jag provade allt och en liten “Mean Green” var det ända som lockade… Två långa lite försikta dragningar var allt – skit! Dagen gav annars några fina laxar i “A4” storlek d.v.s. ca 10 kilo. En liten blå Sunray variant var den som funkade bäst!

Koldtvejrsfiskeri
2014-07-03  10:23

Barske forhold på Kola-halvøen i sidste uge. Et kæmpe lavtryk strøg ind over nordvest Rusland og gav 30 cm sne mange steder! Ugen gik med stormende kuling, slud, sne og regn med maksimal dagtemperatur på 1-3 grader. Høj vandstand, dybt lavtryk og koldt vand gjorde fiskeriet trægt, og som altid blev det under sådanne forhold vigtigt at fiske fluen dybt og især langsomt. Jeg havde succes med at skifte til en intermediate/synke 2 line (Yokanga er temmelig grund mange steder, især over nakkerne, så fuldtsynkende går i bunden) med fast sinking polyleader og belastet flue. Alt sammen for at undgå, at fluen fiskede for hurtigt i det høje og kolde vand. Det gav resultat med bl.a et rigtigt Yokanga bæst på 14 kg og 109 cm og en 10 kilos efter en ½ times fiskeri den første aften. Jo, grundreglen - koldt vand, lavtryk, koldt vejr = langsomt fisket flue er god nok!

Fantastisk start!
2014-07-02  14:18

Första morgonen och jag började nedanför bron i Bolstadhölen - 1/3/5, en 14,8 Reaction och en fet Grön Samurai. Det spännande med premiärdagar – ingen vet vad som ska ske! För att göra en lång och fantastisk fiskedag lite kortare… Första hugget kom efter bara några minuter. Jag landade flera fina fiskar innan jag gick ner till havet. En vända ner genom Sea Pool gav tre fina fiskar och lika många dragningar till... Efter lunch fiskade jag övre delarna. Här var det inte lika tätt mellan laxarna och jag fick kämpa för det förlösande hugget som gav dagens sjunde lax, en strålande vacker hona på dryga 11 kilo. Fantastiskt - Vosso och Bolstadelva är tillbaka på laxkartan. Visst så länge odlingsnäringens farsoter får fortsätta i fjorden är framtiden högst oviss. Men alla ser ljuset i tunneln och slåss för vossolaxens framtid!

5 e över 10 kilo!

Mot Vosso och jättelaxarnas Bolstad!
2014-07-01  14:29

Idag var det avresedag mot Vosso och Bolstadelva. Packning och ett kort fiske i Åelvas Sea Pool hann vi dock med. Några laxar visade sig men ingen som visade intresse i solgasset! Pål och jag for iväg över Laerdal, via Naeröydalselva. I Naeröy såg vi flera fina laxar och även den nya verandan på hytten – fantastiskt. I Bolstad mötte vi våra norska fiskebröder och efter middag och trevlig samvaro lottade vi öppningsfisket. Pål drog högsta vinsten med Langhölen och själv drog jag sone 1 d.v.s. Sea Pool och upp till bron. Kanske inte den bäst sonen men här tog jag flera fina laxar i fjol! I natt blir det svårt att sova...

Fishing report Rynda week 26

September 2014 (5)
August 2014 (16)
July 2014 (41)
  »Tillbaka i mäktiga Alta!
  »Nytt erbjudande!
  »Flugor för Island!
  »Nya laxäventyr!
  »Fishing report Rynda week 29
  »Mycket lax som går i Byske älv
  »Master Class - en summering av veckan
  »49.6 lbs lax i Alta!
  »Fishing report Kharlovka week 29
  »Fredag - en fantastisk avslutning!
  »Torsdag...
  »Nytt erbjudande!
  »Redo för Ryssland!
  »The Mean Green!
  »Den odlade laxen - en farlig genetiskt förorening
  »Fishing report Rynda week 27
  »En liten summering av dagarna i Bolstad...
  »Betyder fluen noget?
  »Kæmpelaks fra Lakselv
  »Fishing report Kharlovka week 27
  »Sista dagen i Bolstad...
  »Stora feta laxar!
  »Storlaks fra Danmark
  »Andra dagen i Bolstad...
  »Koldtvejrsfiskeri
  »Fantastisk start!
  »Mot Vosso och jättelaxarnas Bolstad!