MIKAEL FRÖDIN
ERBJUDANDEN
Alta!
2013-07-29  16:17

Packad o klar några nya flies bundna - Alta here i come!

Fredag - sista dagen då kom regnet!
2013-07-29  15:04

Lite oflyt med lottningen hade jag nog som fiska kanske de två sämsta poolerna 2ggr men men…istället för att gräma mig gick jag ner I solen som åter härskade och lyckades på en liten “ Hamilton” ta en fin lusad 7 kilos hane. Härligt, en vacker fisk som även den finns med på film. Eftermiddagen var knepigare och Bolstadhölen gav mig ingenting. När en halvtimme återstod öppnade sig portarna och regnet vräkte ner – typiskt!
Hade vi fått detta tidigare hade nog veckan sett annorlunda ut… Första dagen efter oss landades det 15 laxar! Hmmm….oflyt!

dag 4 - storlax!
2013-07-29  14:19

Idag var det då dags att fiska den kanske bästa av poolerna – Rongahölen som normalt ger kanske en tredjedel av fångsterna. Obarmärtig sol gjorde att jag valde att fiska djupt men fram till sista timmen hade jag varken sett eller känt något. Provade då en liten Dee sheep på en flyt/int/sjunk2 och fick två snabba grilse. Kanske skulle jag lagt mer tid nere på nacken – man lär sig! Eftermiddagen var dte så dags för Langhölen igen. Här där jag startade. Jag hade kikat ut att fiska den lite annorlunda och efter bara några kast drog det tag. Jag märkte direkt att det var en stor fisk. Lite tursamt gjorde den sina långa rusningar upp I det djupa vattnet och efter kanske 15-20 min kapitulerade den. 104 cm med lus I topp kondition kanske vägde den dryga 14 kilo – topp! En riktig Bolstads lax! Jag fortsatte med min lilla gröna Samurai och var på 4 laxar till ….de tog så försiktigt att jag inte fick fast dem!

dag 3 sol sol och mer sol - 30 grader!
2013-07-29  13:43

Idag var det dags att fiska Osen där älven rinner ut från Evangervattnet, nacken där jättelaxarna vilat i tusentals år fräckt. Tyvärr fortsätter vattnet at sjunka och jag fiskar den här fräcka platsen på morgonen 9-14 dvs i strålande sol utan så mycket som det minsta lilla moln! Jag miste dock en fin fisk i Kjeilo men det var allt här på toppen eftermiddagen i Merrhölen gav endast ett försiktigt hugg i den övre delen. Den hänsynslösa solen förstörde nog mycket av den här dagen.

Dag 2 - 4 laxar!
2013-07-29  12:52

Idag var det dags för en av de riktiga klasikerna –Bolstad hölen. Här har det tagits massor av jättelaxar. Den här hölen är den plats där de stora, de första, jättelaxarna först stannar. Knallsol och ganska lågt vatten och inga fångster här på några dagar gjorde att jag valde att fiska djupt med en stor Silver Samurai. En liten grilse högg I inloppet –fint. I mitten av hölen kom så laxhugget, långsamt och fantastiskt. Fast fisk och ingen grilse. Efter en skön fight kunde jag landa en fin 7 kiloslax – min första Bolstadlax! Vi fick till och med en liten filmsnutt som kommer här snart! Efter lunch och 3 timmar fredning var det dags för mig att fiska nedanför bron, nacken på Bolstadhölen och “Straumen” det kraftiga stryket ut I fjorden. En grilse I toppen och ett par laxar som visade sig var allt I solskenet. När så solen försvann bakom berget visade sig en jättelax – minst 18-20 kilo mitt I strömmen. Det var spännande lkst ner, hade en dragning innan det stramade upp på alvar! Efter en skön hård fight kunde jag greppa en fet 10-11 kilos fisk på 96 cm, en äkta Vossolax! Dagen gav mig 2 laxar och 2 grilse – härligt!

Bolstad river day 1!
2013-07-29  10:06

Äntligen kom jag dock till denna sägenomspunna storlaxälv -Vosso. Här har det tagits kanske fler laxar över 25 kilo än någonstans i världen. Nära utrotade av odlingsnäringen är stammen nu återinförd från genbanken. Smolten har bogserats i kassar förbi de dödliga laxlusbältena och laxen återkommer i stort antal! Beviset är tydligt – varken älven eller havet är problemet – det är i fjorden fisken dör!
Första dagen fiskade jag mig ner genom ett par av hölerna, ett par försiktiga hugg i strålande solsken var allt jag lyckades få till. En 12 kilos hängde med ett tag på nacken i Öynahölen - det var det närmaste jag kom. Men det är fantastiskt att vara här – magiskt!

Hem sen Vosso!
2013-07-23  22:14

Hemåt igen men vi kan sammanställa en riktigt bra masterclass vecka. Totalt tog Jakob, Håkan och jag 48 av de totalt 127 laxarna. Största fisk blev min 14 kilos. Nu hem packa om och sen dags för Vosso och Bolstad! Imorgon kl 06.00 går bilen till norska vestlandet!

Fredag - sista dagen
2013-07-23  14:39

Vi vaknade I den bästa av alla camper – Litza tent härligt! Vi stod på rätt hårt och jag lyckades landa 2 fina fiskar I Upper tent även de på sjunklinan och en Pahtakorva. Håkan fick en på sin lilla hitchtub I Lower tent och Jakob till slut en på nacken I snowbank.
Dagens höjdpunkt var dock “Millitary” Jag vadade över och fiskade ner mellan stenarna på vänstersidan. En litensjunkspets och en liten Nobody gav 3 hårda hugg en landad grilse, em tappad större 10 + fisk och en till Nice!

Torsdag - storlax!
2013-07-20  17:30

Idag var det dags att fiska med Jakob och Håkan – härligt!
Vi drog till Dream och det tog inte lång tid innan Jakob krokade och landade en grilse på nacken. Han börjar bli vass nu – “laxynglet”. Vi åkte över jag fiskade toppen på Mickeymouse och jakob nacken. Jasg hade en fisk som drog I 3 olika flugor men som jag inte kunde lura. Jakob ropade och efter en schysst drillning landade han en lax i 9 kilos klassen – hans nya person bästa. Det andra för veckan! Håkan tappadene fisk och landade sedan en fin 5 kilos i dream. Vi gick neröver och Jakob tog en smålax till I Ledge. Efter lunch var dte dags för mig. Jag kom ner till Upper tent hängde på en tyngre sjunklina i den djupa övre delen och fick först en grilse och sedan var det fast fisk igen. En lugn start byttes i hårda gungningar och en riktig långrusning. När fisken kastade sig I ett meter högt hopp var mer än 130 m ute – stor fisk! Efter en lång dramatisk drillning lyckade sjag landa min största hittils I år och den största för veckan. 104 cm och dryga 14 kilo, en färgad hane som naturligtvis fick sin frihet åter. Kvällen gav ett par fiskar till och världens bästa restaurang bjöd på sedvanlig laxmiddag – en dag att minnas! 10 laxar till oss tre efter att Håkan tagit en fin kvällsfisk I Mirror! Att dela detta med sin son och sin bästa vän är oslagbart!

Onsdag - regn!
2013-07-20  16:54

Idag vräkte regnet ner – härligt här behövs masor av vatten. Laxen som sista dagarna varit lite knepig att få att ta hårt ändrade beteende och tog flugorna mycket hårdare. Jag var tillsammans med Mattias och Trond som fiskade ner från tentpool . Dimma och elände gjorde att jag kom lite sent men vi hade några fina timmar med några landade laxar inna det var dags för mig att ta mig neröver. Jag hittade en liten “pocket” som såg vassut, fiskade den med en simple fluy och landade två laxar på tre hugg –fräckt! Tillabka på Campen var det återigen dags för ett litet föredrag. Det sista av mina 12 små presentationer , därefter var det flugbindning som stofd på programmet. Jag band några av de flugor som gett mig mest fisk under liknande förhållanden.

Tisdag - bra stigning fortfarande!
2013-07-20  16:17

Efter ytterligare ett morgonföredrag bar det av med den lilla pilsnabba Eurocoptern till Litza tent pool. Här hade Ken från USA och Gunther från Österrike redan landat ett par laxar. Ken som var något av en rookie på tvåhands fiskade fint och ett par små justeringar med kraftfördelningen mellan händerna gjorde att kasten sträckte fint. Hans Cascade gav flera fina fikar i lower tent. Gunther kämpade med en feltaperad tafs, efter byte blev all lättare och en grilse lurades på nacken. Två duktiga fiskare som i vinden tyvärr tapade en del av den viktiga driften och farten i flugan. Efter lunch drog jag mig neröver. Fiskade igenom flera platser fick ett par laxar på min Dee sheep och den mest fantastiska fisken var nog en dryga 3 kilos öring som gav en fin fight på enhandsen.

Flatstone pool - full av fisk
2013-07-20  15:34

Återigen dags för Litza denna magnifika pärla bland världens laxälvar! Jag följde Ole, Terje och Valentine till Övre delen. Flatstone var målet och första timmen gav flera fina fiskar. Det var små ”Willie Gun” på dubbelkrok som var det som funkade. Vi coachade oss igenom problemet med uppströmsmendning och en fin nerströms båge på linnan var det som triggade huggen – strålande! Två erfarna Norrmän som fiskade sina flugor med fin precision! Efter lunch gick jag neröver och fick två fina fiskar i ”secret pool”. Detta är en av mina absoluta favoriter med djupt vatten och bra fart över en fin nacke. En litenTurbo sheep var det som gav resultat. En galen klättring runt till TV gav mig ytterligare hugg och förvåningen var stor när en ”Humphy” i 4 kilosklassen kapituerade. En av Stalins galna idéer var att förbättra allt och stillahavslaxarna sattes ut avjust den anledningen – crazy guy!

Söndag - bra i Litza!
2013-07-20  14:10

Idag var det dags för första coachningen. De små morgon- och kvällsföredragen funkar fint och tekniken också – so far! Jag for iväg med Maria och hennes man Andrey. Vi landade i Dreampool och Maria och jag gick upp i Mickeymouse. En snabb liten fluga lockade en fisk 3 gånger men när den tog ordentligt var hon tyvärr för snabb! Lite längre ner fick hon en fin grilse och Andrey bommade en fisk som slog sig fri i Dreampool. Ledge gav inget och när så lunchen var avklarade gick jag ner för att ansluta till Jakob och Håkan som stannat över natten. Radion berättade att Jakob fiskat fint med 4 landade laxar med en 7 kilos son störst. Det är långt från Dream till Snowbank och när jag kom ner hade jag själv landat 3 fiskar och svettig satte jag mig med kameran och då högg Jakobs femte – fantastiskt! Håkan fick 4 och dagen var bra! Snabbt fiskade småflugor och flytlina var det som gällde!

Summer master class - Kharlovka 15 juli
2013-07-20  13:35

Vi damp ner i Campen till en älv som var lägre än jag någonsin skådat 13 cm under noll och ca 16 grader. Inte optimalt men trotts det stiger bra med fisk. Veckan innan gav ganska många laxar (80) till ett gäng nybörjare så detta blir nog riktigt bra! En första start för mig var 2 timmar i Home pool och 3 tappade laxar – hmmm minst 1 för mycket! Gruppen är blandad med fiskare från många länder. Bland alla finns Håkan Norling som fiskar i par med Jakob, min yngste son som nu 16 år för första gången får komma hit till laxparadiset!

Nyare poster Äldre poster
August 2013 (2)
July 2013 (14)
  »Alta!
  »Fredag - sista dagen då kom regnet!
  »dag 4 - storlax!
  »dag 3 sol sol och mer sol - 30 grader!
  »Dag 2 - 4 laxar!
  »Bolstad river day 1!
  »Hem sen Vosso!
  »Fredag - sista dagen
  »Torsdag - storlax!
  »Onsdag - regn!
  »Tisdag - bra stigning fortfarande!
  »Flatstone pool - full av fisk